Картины Н.К.Рериха <<   O   >> сменить фон

Величайшая и святейшая Тангла. # 79
1929

Н.К.Рерих. Величайшая и святейшая Тангла. # 79. 1929

Ссылка на изображение: http://gallery.facets.ru/pic.php?id=2177&size=3

  
Атрибуты картины

Название Величайшая и святейшая Тангла. # 79
Год 1929
Где находится Международный Центр-Музей им. Н.К. Рериха. Россия. Москва
Материалы, размеры Холст, темпера. 73.7 x 117.5 см.
Источник Атриб.:Каталог живописи и графики Н.К.Рериха. Сост.В.Бендюрин http://www.roerich-encyclopedia.facets.ru/kartiny.html
Примечание 2.1.75а, КП 1443. На обороте на подрамнике авт. номер и дата: № 79. 1929. Картина продана 24.4.2009 на аукционе Christie's New York

Описание Картины с сайта МЦР

Ист.:http://www.icr.su/rus/news/icr/tangla.php

Картина Н.К.Рериха «Величайшая и Святейшая Тангла» (1929 г.) создана вскоре после окончания знаменитой Центрально-Азиатской экспедиции Н.К.Рериха. «Весь горный хребет Тангла был ясно виден, и его белые искрящиеся контуры поднимались высоко над хаосом горной страны, которая простиралась вокруг него, – пишет Ю.Н.Рерих в книге «По тропам Срединной Азии». – <…> Перевал Тангла считается местом пребывания тридцати трех богов или небесных жителей, и наши монголы и тибетцы сообщили, что было хорошей приметой пересечь перевал в исключительно погожий день».

…Причудливый изгиб реки, похожий на древний иероглиф неведомого языка. Река уходит к белоснежным горам, острые пики которых устремлены в синюю бесконечность. И где-то там, скрытая этими снежными вершинами, лежит Заповедная Страна, называемая Шамбалой, – единственное место на Земле, где, согласно легендам, мир небесный пересекается с миром земным, где хранится древнее Знание и обитают могущественные люди, похожие на Богов.

Пронзительная, звенящая чистота разлита в пространстве картины «Величайшая и Святейшая Тангла». Из глубин веков звучит в ней «зов великой правды», она обращает нас к тем вдохновенным истокам, к тем сокровенным знаниям, которые Азия бережно хранит у своего сердца…

"Материалы к выставке репродукций картин Н.К.Рериха «Вестник»" г.Новокузнецк, 2000 г., с.100, ил.,

...Как белоснежное ожерелье сверкает... цепь горных пиков на синем небе. Это Тангла - горный хребет, за которым находится легендарное Беловодье - страна справедливости и мудрости. Издревле стремятся паломники достичь этого благословенного места. Никакие пропасти не остановят стремление духа.

За белыми горами звонят колокола...

Как через джунгли мы идём к Тебе,

В переплетенье зарослей врубаясь;

И нет такого, кто бы шёл во тьме,

Не спотыкаясь и не ошибаясь.

Но поредеют заросли лиан,

Развеются обманные туманы,

И будет зрим заветный звёздный Храм

И Остров Белый в синем океане!

Н.Д. Спирина

Фото изображенного объекта

Экспедиционная фотография в архиве Музея Николая Рериха (г. Нью-Йорк)

PROVENANCE и др. информация

https://www.christies.com/lotfinder/Lot/nicholas-roerich-1874-1947-the-greatest-and-5195782-details.aspx

SALE 2162

Russian Art

New York

24 April 2009

LOT 312

Nicholas Roerich (1874-1947)

The Greatest and Holiest of Tangla from the 'Shambhala' series

Price realised

USD 1,426,500

Estimate

USD 300,000 - USD 500,000

numbered and dated 'N. 79. 1929.' (on the stretcher)

tempera on canvas

29 x 46¼ in. (73.7 x 117.5 cm.)

Provenance

The collection of Louis and Nettie Horch, New York.

Robert Scheip, circa 1970.

Acquired from the above by the present owner circa 1975.

Literature

Exhibition catalogue, The Greatest and the Holiest of the Thang-La. Series 'Shambhala', New York, 1930, no. 995.

Roerich Museum Bulletin, II, May - June, 1932, illustrated on the cover.

Exhibited

New York, Nicholas Roerich Museum, 1929-1935.

Lot Notes

The present work depicts the Tangla mountain range in Tibet. In September of 1927, Nicholas Roerich crossed the range with his family during his first Central Asiatic expedition. Nicholas Roerich's youngest son George described the difficult task that the family endured crossing the mountains, writing:

'We decided to rise early in the morning and cross the Thang La before the usual afternoon storm. Next morning we started at half-past five. The atmosphere was remarkably transparent. The whole of the Thang La Range stood out clearly and its white, sparkling outline rose high above the intricate mountain country that stretched around it. The ascent was long but not too steep. The Pass of the Thang La is believed to be the abode of some thirty-three gods or heavenly denizens, and our Mongolas and Tibetans says that it was an auspicious sign that we were crossing the pass on an exceptionally fine day. There is a firm belief among the caravaneers of Tibet, that whenever an undesirable person comes into Tibet, a scornful wind blows over the pass and the unlucky travelers freeze on the icy slopes of the mountain' (George N. Roerich, Trails to Inmost Asia: Five Years of Exploration with the Roerich Central Asian Expedition, New Haven, 1931, p. 290).

The present work is one of eight known paintings of the mountains and was part of the 'Shambhala' series, from 1929. Not only is Roerich's voyage during the 1920s visually recorded in his paintings, such as the present work, it is also recorded in his book 'Shambhala the Resplendent.' In the foreword to the journal, Daniel Entin, the Director of the Roerich Museum in New York, described Shambhala as possibly 'a place, a notion of idealized perfection, or a goal for the spiritual pilgrim. Maybe it is all of these. It is certainly not the Shangri-la of popular imagination.'

We are grateful to Gvido Trepsa and The Roerich Museum, New York, for their assistance with the cataloguing of the present lot.

 

Agni-Yoga Top Sites яндекс.ћетрика