Картины С.Н.Рериха | << >> | сменить фон |
Ссылка на изображение: http://gallery.facets.ru/pic.php?id=3237&size=3
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
<..> Задолго до Индии, в 1923 году Святослав Рерих обратился к личности ветхозаветного царя Соломона. Это первый серьёзный опыт религиозной живописи. Им была задумана целая галерея художественных типов, олицетворяющих духовную историю человечества. Серия составляла 46 портретов древних пророков и святых. Идея не имела для того времени аналогов в мире искусства. Начинающий художник направлялся в путешествие по Востоку вместе с родителями. По пути он сообщал друзьям в Америку: «Сейчас работаю над большой сюитой картин, портреты всех больших святых и духовных вождей» (22.11.1923, письмо Морису Лихтману). Удалось написать только две работы из задуманной серии, картины «Царь Соломон» и «Франциск Ассизский». Новые индийские впечатления отодвинули намеченные замыслы. Яркие краски и образы создали совершенно иную реальность жизни Библейский царь Соломон изображён с золотой чашей в руках. Примечательно, что моделью для портрета послужил отец художника. Николай Рерих написан в об- разе Соломона, что само по себе явление неординарное. На заднем плане картины возвышается храм, воздвигнутый на Горе Завета. На пальце владыки – кольцо со звездой Давида. В основу положена легенда, повествующая о тайнике Соломона в Иерусалиме, где хранится чудесная чаша царя. Святослав Рерих дает собственную интерпретацию истории о мудром правителе, который испил чашу судьбы, пожертвовав собой ради построения «Великого Храма». Такую мысль он, очевидно, заимствовал у отца. Николай Константинович в очерке «Струны земли» отмечал «стремление Соломона к Единому Храму». Именно поэтому на портрете обнаруживается сходство библейского царя и русского художника Рериха. «Царь Соломон» предстаёт в необычном стилевом решении. Начиная с 1922 года, автор был увлечён театральной живописью. Он помогал отцу в создании декораций к опере Римского-Корсакова «Снегурочка», разрабатывал эскизы костюмов для американской танцовщицы Руфь Пейдж. Головной убор и одежда царя Соломона богато украшены декоративными элементами, его борода написана крупными мазками, что создаёт ощущение лепки или рельефа, присущего по манере руке скульптора (напомним, Святослав Рерих обучался в университете на скульптурном отделении). Театральность портрета придаёт убедительность образу и наделяет его изобразительной силой. Европейская живопись, начиная с эпохи Возрождения, неоднократно обращалась к образу мудрого царя Соломона. Большинство работ старых мастеров являются сюжетными и не выходят за рамки текста Священного Писания. Святослав Рерих также обратился к фигуре библейского правителя, однако избрал жанр портрета. История искусства практически не знает портретных «соломоновых решений», и в этом отношении картина «Царь Соломон» попадает в разряд уникальных произведений. <..> |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
С 1920-х годов Святослав Рерих начал писать цикл произведений на религиозную тематику. Рерих создал картину «Царь Соломон» осенью 1923 года под впечатлением от посещения Италии. По задумке мастера, работа должна была стать частью серии, посвященной духовному богатству всех земных цивилизаций. Влияние отца прослеживается в написании образа Соломона. Соломон испил сполна чашу жизни, которую держит в своих руках. Его пальцы украшает золотой перстень со Звездой Давида. На дальнем плане - Храм Соломона на фоне последних лучей заходящего солнца. Царь отстранен от своего земного. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Истории о жизни и достижениях царя Соломона были популярной темой в европейской художественной традиции со времен Возрождения. Различные художники представили эту историю и создали визуальный образ знаменитого строителя Иерусалимского храма, следуя литературным описаниям в Священном Писании, а затем включив свидетельства, полученные в результате археологических раскопок. В начале 20-го века молодой Святослав Рерих смело выбрал жанр портрета, чтобы предложить свое собственное видение легендарного короля, сделав нынешнюю картину уникальным и в высшей степени необычным произведением искусства.
Этот портрет царя Соломона был написан в 1923 году в Париже, где Святослав Рерих остановился по пути из Соединенных Штатов в Индию, путешествуя со своими родителями. Этот год ознаменовался поворотным моментом в его творческой карьере. В течение нескольких месяцев, много путешествуя по Европе, Святослав Рерих знакомился с шедеврами европейской живописи. После посещения Италии летом 1923 года он начал работать над большой серией картин, изображающих наиболее важных религиозных деятелей и духовных учителей прошлого. Плывя из Порт-Саида в Нью-Йорк, Святослав Рерих написал: "Я готовлюсь к своим проектам в Индии...В настоящее время я работаю над большой серией, изображающей всех великих святых и духовных учителей". (Святослав Рерих, письмо Морису Лихтману, 22 ноября 1923 г.; Архив Музея Николая Рериха, Нью-Йорк). По словам художника, этот амбициозный цикл из 46 портретов предназначался для специальной выставки и был задуман, чтобы выразить идею "объединения всех религий посредством искусства". Настоящий портрет - вторая и одна из всего лишь двух законченных работ, поскольку художник приехал не для завершения эпической серии, а вместо этого сосредоточил свое внимание на новых проектах, вдохновленных его опытом в Индии.
Царь Соломон изображен держащим чашу и носящим легендарное кольцо с изображением гексаграммы или Звезды Давида. Вдалеке слева от рисунка находится монументальный Иерусалимский храм. Интерпретация художником легендарного библейского царя, по-видимому, была основана на легенде, упомянутой Еленой Рерих, матерью художника, в ее дневнике, где она пересказала историю о волшебной чаше царя Соломона, предположительно спрятанной в секретном месте в Иерусалиме (дневник Елены Рерих, 8 августа 1924 года).. Однако художник не был заинтересован в представлении реалистичного и реконструирующего изображения, изобилующего деталями и историческими артефактами, которые могли бы оживить легендарного царя Соломона, сына царя Давида, наследника Израильского царства и строителя Иерусалимского храма. Для Святослава Рериха портрет царя Соломона является средством получения мистического опыта; его Соломон испил из чаши своей судьбы и пожертвовал собой ради создания Великого храма. Этот глубокий символизм, скорее всего, был подсказан самим Николаем Рерихом, который по прибытии в Индию написал в эссе "Нити земли" о "желании Соломона построить единый храм" (Николай Рерих, Пути благословения, Нью-Йорк, Алатас, 1924, стр. 103). Духовная близость между собственными представлениями Николая Рериха о единстве и гармоничном сосуществовании, которыми он жил, и вечной мудростью царя Соломона позволила художнику создать портрет легендарного библейского царя по подобию его отца, другого духовного учителя и культурного лидера современности. В этом смысле настоящую работу можно рассматривать как поэтическое олицетворение Николая Рериха как легендарного древнего строителя Храма, известного своей великой мудростью, богатством и Могуществом.
Портрет в высшей степени стилизован и отражает интерес художника к театральному дизайну, который он развивал начиная с 1922 года. Святослав помогал Николаю Рериху с оформлением сцены для "Снегурочки" Римского-Корсакова, поставленной в Чикаго, а также создавал костюмы для знаменитой американской танцовщицы Рут Пейдж. Головной убор Соломона и его мантия богаты фактурой и элегантны, его борода нарисована широкими скульптурными мазками, свидетельствующими о профессиональном образовании Святослава как скульптора, полученном в Массачусетском университете. Поэтическая театральность, проявленная в портрете, усиливает духовную связь и неоспоримую силу образа.
Обратная сторона картины, изображающая соколиную охоту, раскрывает талант Святослава Рериха как способного стилиста и иллюстратора. Сцена соколиной охоты - иллюстрация к изданию европейских сказок, заказанному одним из французских издательств в 1923 году. По предложению своего отца художник расторг контракт и отказался от того, что обещало стать впечатляющей серией иллюстраций. Представленная сцена, изображающая всадника и его слугу, демонстрирует влияние итальянского мастера Беноццо Гоццоли, известного своей способностью усиливать театральность сцен с помощью творческой декоративности и элегантной палитры. Известно, что Святослав Рерих, который всегда восхищался искусством раннего Возрождения, изучал фреску Гоццоли во Флоренции во время своего пребывания там в 1923 году.
Осенью 1923 года "Святой Франциск Ассизский" и "Царь Соломон" были завершены и входили в большую группу работ, привезенных из Европы в Нью-Йорк Луисом Хоршем, президентом Международного центра "Корона Мунди", который планировал большую персональную выставку Святослава Рериха в США. Выставка, наконец, открылась зимой 1925 года, но состояла в основном из работ, выполненных в Индии. К тому времени из Индии в Нью-Йорк было отправлено много новых работ для выставки там, а ранние картины, такие как этот монументальный портрет царя Соломона, остались во владении Луиса Хорша. В конце концов, в конце 1970-х годов, работа была приобретена ее нынешним владельцем. Никогда ранее не выставлявшаяся и не публиковавшаяся и известная только узкому кругу специалистов, настоящая работа является важным открытием раннего шедевра художника, популярность которого продолжает расти и чей художественный талант еще предстоит оценить в полной мере. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
https://www.bonhams.com/auctions/17862/lot/61/ Lot 61* (N/A) SVETOSLAV NIKOLAEVICH ROERICH (Russian, 1904-1993) King Solomon, 1923 (recto) and Falcon Hunt (verso); a double-sided painting £ 300,000 - 400,000 RUB 26,000,000 - 35,000,000 AMENDED THE RUSSIAN SALE 1 Dec 2010, 10:00 GMT LONDON, NEW BOND STREET LOT DETAILS tempera on board 96.5 x 63.5cm (38 x 25in). FOOTNOTES PROVENANCE: Collection of Louis and Nettie Horch, New York Acquired by the present owner from above, mid 1970s
Stories about the life and accomplishments of King Solomon have been a popular subject in the European artistic tradition since the Renaissance. Various artists presented the story and created a visual image of the famous builder of the Temple of Jerusalem by following the literary descriptions in the Holy Scriptures and later incorporating the evidence made available by archaeological excavations. In the early 20th century, the young Svetoslav Roerich boldly selected the portrait genre to offer his very own vision of the legendary king, making the present painting a unique and highly unusual work of art.
This portrait of King Solomon was painted in 1923 in Paris, where Svetoslav Roerich stopped on the way from the United States to India while travelling with his parents. This year marked a turning point in his artistic career. During several months while travelling extensively through Europe, Svetoslav Roerich had been introduced to the chefs-d'oeuvre of European painting. After visiting Italy in the summer of 1923, he began working on a large series of paintings depicting the most important religious figures and spiritual teachers of the past. While sailing from Port Said to New York, Svetoslav Roerich wrote: 'I am getting ready for my projects in India...I am currently working on a large series depicting all the Great Saints and Spiritual Teachers." (Svetoslav Roerich, Letter to Maurice Lichtmann, November 22, 1923; Archive of Nicholas Roerich Museum, New York). According to the artist, this ambitious cycle of 46 portraits was intended for a special exhibition and was conceived to express the idea of the 'unification of all religions through the medium of art'. The present portrait is the second, and one of only two finished works, as the artist did not come to complete the epic series, directing his attention instead to new projects inspired by his experiences in India.
King Solomon is depicted holding a chalice and wearing the legendary ring featuring the hexagram or the Star of David. In the distance to the left of the figure is the monumental Temple of Jerusalem. The artist's interpretation of the legendary biblical king was apparently based on a legend mentioned by Helena Roerich, mother of the artist, in her diary where she retold the story about the magical chalice of King Solomon reputedly hidden away at a secret location in Jerusalem (Helena Roerich's Diary, August 8, 1924). The artist however was not interested in presenting a realistic and reconstructive image which swarmed with details and historical artefacts that could bring to life the legendary King Solomon, son of King David, heir to the Kingdom of Israel and builder of the Temple in Jerusalem. For Svetoslav Roerich, the portrait of King Solomon is a vehicle for mystical experience; his Solomon had drunk from the chalice of his fate, and sacrificed himself for the creation of the Great Temple. This profound symbolism was most likely suggested by Nicholas Roerich himself, who upon arriving to India wrote in the essay 'Strings of Earth' about Solomon's 'desire to build a unified Temple' (Nicholas Roerich, Puti Blagosloveniya, New York, Alatas, 1924, page 103). The spiritual affinity between Nicholas Roerich's own ideas about the unity and harmonious co-existence that he lived by and King Solomon's eternal wisdom allowed the artist to model the portrait of the legendary biblical king on the likeness of his father, another spiritual Teacher and cultural leader of modern times. To this extent, the present work can be seen as a poetic personification of Nicholas Roerich as a legendary ancient Builder of the Temple known for his great Wisdom, Wealth and Power.
The portrait is highly stylised and reflects the artist's interest in theatrical design which he developed starting in 1922. Svetoslav assisted Nicholas Roerich with stage designs for Rimsky-Korsakov's Snow Maiden staged in Chicago, as well as creating costumes for the famous American dancer Ruth Page. Solomon's headpiece and his robe are richly textured and elegant, his beard is painted with broad, sculptural brushstrokes revealing Svetoslav's professional training as a sculptor received at the University of Massachusetts. The poetic theatricality displayed by the portrait reinforces the spiritual connection and the undeniable power of the image.
The reverse side of the painting, depicting a falcon hunt, reveals Svetoslav Roerich's talent as a capable stylist and illustrator. The scene of the falcon hunt is an illustration for the edition of European fairy tales commissioned by one of the French publishing houses in 1923. At the suggestion of his father, the artist terminated the contract and abandoned what promised to be a spectacular series of illustrations. The present scene showing the horseman and his servant demonstrates the influence of the Italian master Benozzo Gozzoli known for his ability to enhance the theatricality of the scenes with imaginative decorativeness and an elegant palette. Svetoslav Roerich, who always admired the art of the Early Renaissance, is known to have studied Gozzoli's fresco in Florence during his stay there in 1923.
In the autumn of 1923, St. Francis of Assisi and King Solomon were completed and were among a large group of works brought from Europe to New York by Louis Horch, President of the International Center Corona Mundi, who was planning a large solo exhibit of Svetoslav Roerich in the US. The exhibition finally was opened in the winter of 1925 but consisted primarily of works completed in India. By that time many new works were sent to New York from India to be exhibited there, and early paintings such as this monumental portrait of King Solomon remained in the possession of Louis Horch. Eventually, in the late 1970s, the work was acquired by its present owner. Never exhibited or published before and known only to a narrow circle of specialists, the present work is an important discovery of an early masterpiece of the artist whose popularity continues to grow and whose artistic talent is yet to be appreciated fully.
We are grateful to Dr. Vladimir Rosov, Head of the Roerich Research Department, State Oriental Art Museum, Moscow, for his assistance in preparing this catalogue entry. SALEROOM NOTICES Please note that the painting on the verso of this lot is not titled 'St. Francis of Assisi' as stated in the catalogue, but should correctly be titled 'Falcon Hunt'.
https://www.bonhams.com/auctions/18991/lot/87/ Lot 87* £ 200,000 - 300,000 RUB 18,000,000 - 26,000,000 THE RUSSIAN SALE 30 Nov 2011, 14:00 GMT LONDON, NEW BOND STREET LOT DETAILS Svetoslav Nikolaevich Roerich (Russian, 1904-1993) King Solomon, 1923 (recto) and Falcon Hunt (verso); a double-sided painting tempera on board 96.5 x 63.5cm (38 x 25in). FOOTNOTES PROVENANCE: Acquired directly from the artist by Louis and Nettie Horch, New York, c. 1930 Acquired by the present owner from above, mid 1970s
Stories about the life and accomplishments of King Solomon have been a popular subject in the European artistic tradition since the Renaissance. Various artists presented the story and created a visual image of the famous builder of the Temple of Jerusalem by following the literary descriptions in the Holy Scriptures and later incorporating the evidence made available by archaeological excavations. In the early 20th century, the young Svetoslav Roerich boldly selected the portrait genre to offer his very own vision of the legendary king, making the present painting a unique and highly unusual work of art.
This portrait of King Solomon was painted in 1923 in Paris, where Svetoslav Roerich stopped on the way from the United States to India while travelling with his parents. This year marked a turning point in his artistic career. During several months while travelling extensively through Europe, Svetoslav Roerich had been introduced to the chefs-d'oeuvre of European painting. After visiting Italy in the summer of 1923, he began working on a large series of paintings depicting the most important religious figures and spiritual teachers of the past. While sailing from Port Said to New York, Svetoslav Roerich wrote: 'I am getting ready for my projects in India...I am currently working on a large series depicting all the Great Saints and Spiritual Teachers." (Svetoslav Roerich, Letter to Maurice Lichtmann, November 22, 1923; Archive of Nicholas Roerich Museum, New York). According to the artist, this ambitious cycle of 46 portraits was intended for a special exhibition and was conceived to express the idea of the 'unification of all religions through the medium of art'. The present portrait is the second, and one of only two finished works, as the artist did not come to complete the epic series, directing his attention instead to new projects inspired by his experiences in India.
King Solomon is depicted holding a chalice and wearing the legendary ring featuring the hexagram or the Star of David. In the distance to the left of the figure is the monumental Temple of Jerusalem. The artist's interpretation of the legendary biblical king was apparently based on a legend mentioned by Helena Roerich, mother of the artist, in her diary where she retold the story about the magical chalice of King Solomon reputedly hidden away at a secret location in Jerusalem (Helena Roerich's Diary, August 8, 1924). The artist however was not interested in presenting a realistic and reconstructive image which swarmed with details and historical artefacts that could bring to life the legendary King Solomon, son of King David, heir to the Kingdom of Israel and builder of the Temple in Jerusalem. For Svetoslav Roerich, the portrait of King Solomon is a vehicle for mystical experience; his Solomon had drunk from the chalice of his fate, and sacrificed himself for the creation of the Great Temple. This profound symbolism was most likely suggested by Nicholas Roerich himself, who upon arriving to India wrote in the essay 'Strings of Earth' about Solomon's 'desire to build a unified Temple' (Nicholas Roerich, Puti Blagosloveniya, New York, Alatas, 1924, page 103). The spiritual affinity between Nicholas Roerich's own ideas about the unity and harmonious co-existence that he lived by and King Solomon's eternal wisdom allowed the artist to model the portrait of the legendary biblical king on the likeness of his father, another spiritual Teacher and cultural leader of modern times. To this extent, the present work can be seen as a poetic personification of Nicholas Roerich as a legendary ancient Builder of the Temple known for his great Wisdom, Wealth and Power.
The portrait is highly stylised and reflects the artist's interest in theatrical design which he developed starting in 1922. Svetoslav assisted Nicholas Roerich with stage designs for Rimsky-Korsakov's Snow Maiden staged in Chicago, as well as creating costumes for the famous American dancer Ruth Page. Solomon's headpiece and his robe are richly textured and elegant, his beard is painted with broad, sculptural brushstrokes revealing Svetoslav's professional training as a sculptor received at the University of Massachusetts. The poetic theatricality displayed by the portrait reinforces the spiritual connection and the undeniable power of the image.
The reverse side of the painting, depicting a falcon hunt, reveals Svetoslav Roerich's talent as a capable stylist and illustrator. The scene of the falcon hunt is an illustration for the edition of European fairy tales commissioned by one of the French publishing houses in 1923. At the suggestion of his father, the artist terminated the contract and abandoned what promised to be a spectacular series of illustrations. The present scene showing the horseman and his servant demonstrates the influence of the Italian master Benozzo Gozzoli known for his ability to enhance the theatricality of the scenes with imaginative decorativeness and an elegant palette. Svetoslav Roerich, who always admired the art of the Early Renaissance, is known to have studied Gozzoli's fresco in Florence during his stay there in 1923.
In the autumn of 1923, St. Francis of Assisi and King Solomon were completed and were among a large group of works brought from Europe to New York by Louis Horch, President of the International Center Corona Mundi, who was planning a large solo exhibit of Svetoslav Roerich in the US. The exhibition finally was opened in the winter of 1925 but consisted primarily of works completed in India. By that time many new works were sent to New York from India to be exhibited there, and early paintings such as this monumental portrait of King Solomon remained in the possession of Louis Horch. Eventually, in the late 1970s, the work was acquired by its present owner. Never exhibited or published before and known only to a narrow circle of specialists, the present work is an important discovery of an early masterpiece of the artist whose popularity continues to grow and whose artistic talent is yet to be appreciated fully.
We are grateful to Dr. Vladimir Rosov, Head of the Roerich Research Department, State Oriental Art Museum, Moscow, for his assistance in preparing this catalogue entry. |