Картины Н.К.Рериха <<   O   >> сменить фон

Монгольский цам (Религиозная церемония)
1927-1928

Н.К.Рерих. Монгольский цам (Религиозная церемония). 1927-1928

Ссылка на изображение: http://gallery.facets.ru/pic.php?id=532&size=3

                 
Атрибуты картины

Название Монгольский цам (Религиозная церемония)
Год 1927-1928
Где находится Международный Центр-Музей им. Н.К. Рериха. Россия. Москва
Материалы, размеры Холст, темпера. 96.5 x 152.5 см.
Источник Атриб.:Каталог живописи и графики Н.К.Рериха. Сост.В.Бендюрин http://www.roerich-encyclopedia.facets.ru/kartiny.html
Примечание Загружено 2 изображения. 2.1.71, КП 1394. Картина продана 17.4.2007 на аукционе Sotheby's New York

"И мы видим" Слово о картинах Николая Рериха / Составитель А.В.ВОРОНЦОВ - г.Феодосия – Типография ООО «Норд Компьютер», 2001г., с.124, ил.

Мы часто задаем себе вопрос, как ввести театр в жизнь? Вспомните мою картину священных танцев в Монголии. В пустыне высятся гигантские знамена, великолепно расцвеченные, мощные трубы сливаются с величественными хорами. С утра и до вечера протекают священные танцы. День за днем огромные толпы принимают участие в священных обрядах. Они вносят в жизнь осознание Прекрасного, утверждаются в необычном.

Н.К.Рерих. Держава Света. Прекрасное

Вы легко встречаетесь с великими проблемами, заключенными в прекрасные символы. Мы всегда мечтаем иметь театр в жизни. В Азии вы имеете его ежедневно. В Монголии, во время многодневных священных торжеств, вы видите и замечательные танцы, и глубокую символику. В пустыне перед вами несут древние знамена и священные изображения в оправе тысячи народа, в громе трубном, в прекрасных красках костюмов и горных сверканий. И все это является выражением жизни. Если Вы допущены принять участие в этой жизни, вы видите, насколько она сливается с природою; очень ценно это ощущение.

Во время священных танцев вы вспомните множества прекрасных сказаний, сотканных вокруг искусства и музыки Востока.

И.К.Рерих. Держава Света. Весна священная

Картина Н.К.Рериха и фотография местности
Источник: изображения
PROVENANCE и др. информация

http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2007/russian-art-n08302/lot.372.html

RUSSIAN ART

16 APRIL 2007 - 17 APRIL 2007 | 10:00 AM EDT

NEW YORK

372

PROPERTY OF A DISTINGUISHED COLLECTOR, NEW YORK

Estimate 900,000 — 1,200,000 USD

LOT SOLD. 1,160,000 USD

Nicholas Roerich

1874-1947

RUSSIAN

MONGOL TSAM (RELIGIOUS CEREMONY), 1927-1928

signed with monogram and dated 1928 (lower left); labeled Nicholas Roerich and Religious Dance Festival (on the reverse)

mixed media on canvas

35 3/8 by 56 in.

89.9 by 142.2 cm

We would like to thank Daniel Entin, Director of the Nicholas Roerich Museum, New York, and his colleague Gvido Trepsha for providing additional catalogue information.

PROVENANCE

Guru RHH, Ralph Harris Houston

Private collection

ACA Gallery, New York

Acquired by the present owner from the above, circa 1988

LITERATURE

Roerich Museum Catalogue, New York, 1930, p. 33, no. 858

CATALOGUE NOTE

In 1926 Nicholas Roerich and members of his expedition traveled to Mongolia, where the Roerichs planned an extensive journey to visit the holy sites in Tibet. While in Mongolia, Roerich was struck by the profound local belief in the coming era of Shambhala, a time that would herald fulfillment, peace and tranquility. Roerich's personal quest for Shambhala fueled his Tibetan expeditions of 1926 and 1928, the latter year the present lot was painted. Before embarking on his 1926 trans-Himalayan journey, Roerich presented the Mongolian government with Rigden Djapo-Ruler of Shambala which illustrates the artist's fascination with the sacred art of Tibet and its stylized geometric approach to representation. Another work inspired by Rigden Djapo and presently in a private collection in Moscow closely relates to the stylistic approach in Mangol Tsam (fig. 1). In the present work, Roerich realized his interest in shamanistic rituals and traditional Tankas, religious painting mostly executed on cloth (cotton) and used in a variety of ways from aids in meditation, to religious processions to family altars. Tankas often feature the Buddha surrounded by deities or lamas, but subjects such as death, rebirth and representations of the universe also figure prominently (fig. 2).

Roerich’s team documented their expeditions photographically and through the assistance of The Roerich Museum archives in New York, we have identified a photograph of Mongol Tsam, the sacral ritual to exorcise evil that clearly inspired the present composition (fig. 3). Roerich pays particular attention to the haunting Tankas, displayed on large masts, they tower over the harmonious masked festival below. The Tsam dance was introduced in Mongolia in the 18th century; however, Tsam ceremonies abated in the 1930's due to religious repression, making this composition of 1928 especially historically significant.

The present work, fresh to the market from a distinguished private collection, is one of the largest and most important paintings by Nicholas Roerich to come up at auction. Mongolian ritual scenes rarely figure in Roerich's oeuvre, making this painting, with its dazzling use of Tanka imagery particularly rare.

 

Agni-Yoga Top Sites яндекс.ћетрика