Картины Н.К.Рериха <<   O   >> сменить фон

Зарево
1931

Н.К.Рерих. Зарево. 1931

Ссылка на изображение: http://gallery.facets.ru/pic.php?id=994&size=3

                 
Атрибуты картины

Название Зарево
Год 1931
Материалы, размеры Картон, темпера, пастель, тушь, коллаж. 25.4 х 38.1 см.
Источник Каталоги аукционов Christie's http://www.christies.com
Примечание Картина участвовала 24.11.2014 в аукционе Christie's London.
См. также "Зарево" (1914 г.) и "Зарево" (1914 г.)

Н.К.РЕРИХ Письма в Америку (1923–1947). – М.: Сфера, 1998. – 736 с. – Серия «Рериховский архив».

1.XII.45

В южноиндийском издании “Кришна Пушкарам” воспроизведены: “Орифламма”, “[Святая] Охранительница” и “Зарево” – так знак Знамени Мира трижды повторен. Отличайте для Комитета. Каждая подробность жизни лишь доказывает, насколько неотложна оборона Культуры.

Журнал Восход № 4 (144), Апрель, 2006 ВЕЛИКИЙ ДАР. О картине Н.К.Рериха "Зарево"

«В марте 1914 года мною была закончена картина «Зарево», — писал Н.К.Рерих в 1935 году. — На фоне бельгийского замка около изваяния бельгий­ского льва на страже стоял в полном вооружении рыцарь. Всё небо уже было залито кровавым огневым заревом. На башнях и окнах старого замка уже вспыхивали огненные иероглифы. Но благородный рыцарь бодрствовал в своём несменном дозоре. Через четыре месяца все уже знали о том, что этот благородный рыцарь, конечно, был сам король Альберт, охранивший достоинство бельгийского льва»1. Николай Константинович имел в виду события, связанные с началом Первой мировой войны, когда Германия, объявив ультиматум нейтральной Бельгии, потребовала пропустить свои войска через её территорию к границам Франции. Получив отказ, 4 августа 1914 года Германия вторглась в пределы Бельгии и атаковала пограничную крепость Льеж. Бельгийская армия, возглавляемая королём Альбертом, оказала ожесточённое сопротивление, но ей пришлось отступить перед более сильным врагом. Вскоре почти вся территория Бельгии была оккупирована германскими войсками.

Прошли годы. Миновали тяжкие времена. В начале тридцатых годов Бельгия становится одной из первых стран мира, где нашли поддержку идеи Пакта Рериха. В этом, считал Николай Константинович, большая заслуга принадлежала просвещённому правителю Бельгии, королю Альберту. В очерке, посвящённом его памяти, Рерих писал: «Имя короля Альберта, весь его творческий подвиг во благо своей страны, его военное геройство, его широкие взгляды и глубокое доброжелательство всегда были для меня драгоценными. Поистине, радостно и в наши смущённые времена иметь перед собою такой ясный облик героя — рыцаря без страха и упрёка, блестяще прошедшего всю свою жизнь в неустанных трудах к процветанию народа»2.

В 1931 году, прозревая зарево новых войн, Николай Константинович повторяет картину 1914 года, изображая в её правом верхнем углу Знамя Мира. Нет, не ушли в прошлое армагеддонные времена, — словно бы напоминает Рерих и призывает усилить Священный Дозор. Потому и стоит благородный рыцарь на страже; а над «грозовым, заблудившимся миром» реет спасительный Стяг с начертанными на нём словами КУЛЬТУРА и МИР.

--------------------------------------------------------------------------------

1 Рерих Н.К. Листы дневника. Т. 1. М., 1995. С. 487.

2 Там же. С. 486.

Источник http://voshod.sibro.ru/

Е. П. Маточкин канд. искусствоведения г. Новосибирск «Знак Знамени Мира в искусстве Евразии и творчестве Н. К. Рериха»

Знамя Мира было освящено в 1931 году в Брюгге, где сама ратуша декорирована готическим трилистником (84). В том же году Рерих создает серию произведений, отражающих смысл и назначение охранительного полотнища. Это известные его картины - плакаты "Зарево" и "Знамя Мира. Pax cultura".

84. Памятники мирового искусства. Искусство Возрождения в Нидерландах, Франции, Англии. - М.: Искусство 1994. - № 3 в.

Источник : http://www.smr.ru/centre/win/books/matoch_01.htm

PROVENANCE и др. информация

SALE 1571

Important Russian Art

London

24 November 2014

LOT 27

NICHOLAS ROERICH (1874-1947)

CONFLAGRATION

Estimate (Set Currency)

£150,000 – £200,000

($239,250 - $319,000)

Lot Description

Nicholas Roerich (1874-1947)

Conflagration

signed with artist's monogram and inscribed '1914' (lower left); further inscribed 'cultura/pax' (upper right)

tempera, pastel, ink and collage on board

10 x 15 in. (25.4 x 38.1 cm.)

Executed in 1931

Provenance

Roerich Museum 1931-1935.

Louis and Nettie Horch, New York.

Acquired from the above by Dr and Mrs Carlos Giro, New York.

A gift from the above to the present owner in the 1980s.

Pre-Lot Text

PROPERTY FROM A PRIVATE COLLECTION, NEW YORK

Literature

Roerich Museum Bulletin, March 1932, vol. II, no. 3, illustrated on the cover.

V. Ivanov and E. Gollerbach, Roerich, Riga, 1939, illustrated p. 36.

Exhibited

Roerich Museum, permanent exhibition, 1931–1935.

Post-Lot Text

We are grateful to Gvido Trepša, Senior Researcher at the Nicholas Roerich Museum, New York for providing this catalogue note and for his assistance in cataloguing this work.

Lot Notes

The present lot is a variant of Nicholas Roerich’s 1914 painting of the same title (Private Collection). The artist explains its iconography in his 1935 article on King Albert:

'In March of 1914 I completed a painting Conflagration. Upon the background of a Belgian castle, near a sculpture of a Belgian lion, a knight in full armour stands on guard. The entire sky is flooded with bloody, red fire. Upon the towers and windows of the old castle, fiery hieroglyphics are already flaring up. Yet the noble knight stands vigilant on his unchangeable watch. Of course, four months later the whole world knew that this noble knight was King Albert himself, who safeguarded the dignity of the Belgian lion.'

'Four months later' refers to the outbreak of war. King Albert of Belgium refused to give in to the demands of Germany to surrender, took personal command of the Belgian army, and spent the next four years defending his country in the trenches.

The 'Conflagration' of 1914 was part of a series of paintings in which Roerich’s symbolism anticipated the awful scale of World War I. After the war broke out, critics were unanimous in declaring his work 'prophetic.'

Seventeen years later, the same acute perception of another global catastrophe compelled Roerich to repeat the subject. This time, he gave it more graphic, poster-like qualities. The outlines of the clouds, castle and warrior are distinct and sharp. Roerich put the year 1914 — the start of World War I — in the left lower corner as a clear reminder of the tragedy that brought such destruction on the world. What concerned Roerich the most was the destruction of culture, whether it be the principles of peaceful coexistence or humanity’s cultural heritage. Already in tsarist Russia he advocated constantly for the need to preserve artifacts and monuments of the past. During the 1920s, he started working on a treaty with the assistance of international legal experts. The treaty came to be known as the Roerich Pact. The symbol of the Pact — The Banner of Peace, designated by three red dots in a circle — together with its motto pax cultura is pasted onto the upper right-hand corner of the painting. In a sense, Conflagration of 1931 serves as a reminder of the war and a symbol of hope. After completing Conflagration, Roerich sent it from Naggar, India, where he lived, to Paris, where it was reproduced as a postcard. It was used extensively from 1931-35 to promote the Roerich Pact during international events and conferences in the USA, Europe and South America. Eventually the Roerich Pact took the shape of a treaty signed on April 15, 1935 in the White House, in the presence of President Franklin Delano Roosevelt and all members of the Pan-American Union.

The Roerich Pact stipulated that, among other things, 'the historic monuments, museums, scientific, artistic, educational and cultural institutions shall be considered as neutral and as such respected and protected by belligerents. The same respect and protection shall be due to the personnel of the institutions mentioned above. The same respect and protection shall be accorded to the historic monuments, museums, scientific, artistic, educational and cultural institutions in time of peace as well as in war.'

During World War II and the years that preceded it, Roerich continued to promote the ideas of the Roerich Pact. Conflagration was widely used as part of this initiative. It was produced in both Russian and English editions of the monograph Roerich. In 1945, he remarked in a letter: 'the South Indian publication ‘Krishna Pushkaram’ has reproduced Oriflamma, Protectrix and Conflagration — thus the sign of the Banner of Peace is repeated three times.' All three of these paintings incorporated the Banner of Peace.

 

Agni-Yoga Top Sites яндекс.ћетрика