Картины С.Н.Рериха |
<< ![]() | сменить фон |
Ссылка на изображение: http://gallery.facets.ru/pic.php?id=3538&size=3
|
|
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
https://www.bonhams.com/auctions/18844/lot/54/ Lot 54* Sold for £ 10,800 (RUB 947,625) inc. premium THE RUSSIAN SALE 8 Jun 2011, 10:00 BST LONDON, NEW BOND STREET LOT DETAILS Svetoslav Nikolaevich Roerich (Russian, 1904-1993) Landscape with pine trees, Himalayas, c. 1924 signed with monogram (lower right) charcoal on blue-prepared ground on canvas 50 x 73cm (19 11/16 x 28 3/4in). FOOTNOTES PROVENANCE: Roerich Museum, 1928-1935 Collection of Louis and Nettie Horch, New York Acquired from above by the family of the present owner, c. 1970s Thence by descent
Roerich completed the present work in 1924 during his first expedition to India. It depicts pine trees bent and battered by strong winds blowing from the high peaks of the Himalayan Mountains. The flattened tops of the trees outlined in thick charcoal create an interesting visual contrast to the softly rendered outline of the majestic mountains in the background - a device used by the artist to create spacious depth and compositional complexity.
The work is reminiscent of Tibetan landscape, 1924, drawn by the artist during the same trip and presently in the collection of the Nicholas Roerich Museum in New York. The latter drawing was exhibited at the Svetoslav Roerich exhibition organised by the International Center 'Corona Mundi' in New York in 1925. It is apparent that two of those drawings are variations on the same theme – the tree on the far right and the outline of the mountains in the foreground are practically identical in both works.
Landscape with pine trees, Himalayas is one of the earliest landscapes executed by Svetoslav Roerich in India, and as such will be of particular interest to international collectors of the artist's works.
Работа «Пейзаж в Гималаях» создана Святославом Рерихом в 1924 году во время художественной экспедиции в Индию. На картине нарисованы гималайские сосны, фоном для них является контур гор. Плоская и изогнутая крона деревьев, выписанная насыщено углем, находится в контрасте с едва намеченным очертанием горных вершин, что создает пространственную перспективу и объемность изображения. Данная работа стоит в одном ряду с другой, более известной, выполненной в тот же самый период в Гималаях. Это «Тибетский пейзаж» (1924), который экспонировался на персональной выставке Святослава Рериха в Нью-Йорке в 1925 году, устроенной Международным центром искусств «Corona Mundi» (в настоящий момент картина находится в собрании Центра-музея Н.К.Рериха, Москва). Можно сказать, что обе картины дополняют друг друга, будучи вариацией на один сюжет, – крайнее правое дерево и ближний план гор практически идентичны. «Пейзаж в Гималаях» является одной из первых работ, выполненных художником в Индии в жанре пейзажной живописи, поэтому она представляет особую ценность с точки зрения эволюции его художественного творчества.
Dr. Vladimir Rosov, State Museum of Oriental Art, Moscow |